יש אנשים רבים שסובלים מבטן נפוחה. לנפיחות מתלווה תחושת כבדות לא נוחה וגם מראה נפוח שיכול להפריע. כדאי להבין מה המקור של הנפיחות ולפי זה לנסות למנוע אותה. במאמר שלפניכם נביא מספר המלצות יעילות כדי למנוע נפיחות בבטן

נפיחות בבטן
 
נפיחות בבטן, היא מצב שכיח המאופיין בהצטברות יתר של גזים או נוזלים בקיבה. זה יכול להוביל לאי נוחות, כאבים ובטן נפוחה. ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לזה, כולל אכילת יתר, צריכת מזון המייצר גזים, בליעת אוויר מוגזמת או מצבים רפואיים בסיסיים כגון תסמונת המעי הרגיז (IBS), אי סבילות ללקטוז או עצירות. ישנם עצות רבות איך אפשר להפחית נפיחות בבטן, במאמר הזה נתרכז בעיקר בשתייה שיכולה לעזור, כמו תה צמחים או שתייה של תרופת סבתא שהיא שילוב של כמה חומרים. אבל אפשר גם לנסות שינוי תזונתי כמו דיאטה ללא פחמימות וסוכרים או לוודא שאתם מקבלים מספיק ויטמין b6 ואם יש לכם חוסר אז אפשר לקחת תוספי b6.
 

תה להורדת נפיחות בבטן 

 
תה צמחים שימש כבר זמן רב כתרופות טבעיות למחלות שונות, כולל נפיחות בבטן. סוג זה של תה מציע מספר יתרונות שיכול לעזור להפחית נפיחות ולקדם את בריאות העיכול.
 

  1. מאפיינים מרגיעים
    לתה צמחים רבים יש תכונות מרגיעות שיכולות לספק הקלה באי נוחות בבטן. תה מנטה, למשל, מכיל מנטול, המסייע להרפיית שרירי מערכת העיכול, מפחית נפיחות והתכווצויות. תה קמומיל ידוע בהשפעותיו המרגיעות על מערכת העיכול, ועוזרת להקל על נפיחות הנגרמת על ידי מתח או דלקת. 
  2. השפעות אנטי דלקתיות
    דלקת במערכת העיכול יכולה לתרום לנפיחות בבטן. לתה צמחים מסוימים יש תכונות אנטי דלקתיות שיכולות לסייע בהפחתת דלקת זו, ובכך להקל על נפיחות. תה ג'ינג'ר, למשל, מכיל ג'ינג'רול, תרכובת ביו-אקטיבית הידועה בהשפעותיה האנטי-דלקתיות. 
  3. סיוע במערכת העיכול:
    חלק מתה צמחים פועלים כעזרי עיכול טבעיים, מקדמים עיכול בריא ומונעים נפיחות. תה שומר, המופק מזרעי צמח השומר, משמש בדרך כלל כדי להקל על בעיות עיכול, כולל נפיחות וגזים. זה עוזר להרפות את השרירים במערכת העיכול, מאפשר עיכול חלק יותר והפחתת נפיחות בבטן. בנוסף, תה שורש שן הארי ידוע כממריץ את ייצור המרה, תומך בפירוק השומנים ומסייע בעיכול, ובסופו של דבר מפחית את הנפיחות.

 

תרופות סבתא להורדת נפיחות בבטן

 
לתרופות  סבתא יש לרוב ערך רב, וההמלצה לשתות להפחתת נפיחות בבטן אינה יוצאת דופן. המשקה הוא בדרך כלל שילוב של מרכיבים טבעיים ששימשו במשך דורות כדי להקל על בעיות עיכול ולהפחית נפיחות.

השתיה מכילה מרכיבים בעלי תכונות מרגיעות למערכת העיכול. מרכיבים אלה, כגון ג'ינג'ר או מנטה, נודעו כמרגיעים את שרירי מערכת העיכול, ועוזרים להקל על נפיחות ואי נוחות.

המשקה הזה מיוצר לעתים קרובות עם עשבי תיבול בעלי תכונות אנטי דלקתיות. דלקת במערכת העיכול יכולה לתרום לנפיחות בבטן, והמשקה של סבתא עשוי לעזור להפחית את הדלקת הזו ולספק הקלה בנפיחות.

יתרה מכך, המשקה של סבתא יכול להכיל עשבי תיבול המסייעים לעיכול. עשבי תיבול מסוימים, כמו שומר או קמומיל, שימשו באופן מסורתי כדי לקדם עיכול בריא ולהקל על נפיחות.

 

 

מניעה על ידי שתייה

 
שילוב המשקאות המומלצים להפחתת נפיחות הבטן בתפריט היומי יכול להיות צעד יזום למניעת נפיחות ואי נוחות. על ידי הפיכת המשקאות הללו לחלק קבוע מהשגרה, ניתן להפחית את התדירות והחומרה של אירועי נפיחות בבטן.

אחת הדרכים לשלב משקאות אלו היא על ידי החלפת משקאות ממותקים או מוגזים בתה צמחים בעלי תכונות אנטי דלקתיות. בחרו מתוך מגוון סוגי תה צמחים כגון מנטה, ג'ינג'ר, קמומיל או שומר, הידועים בהשפעותיהם המרגיעות על מערכת העיכול.

כדי להבטיח עקביות, זה עשוי להיות מועיל להגדיר תזכורת או לתזמן זמנים ספציפיים במהלך היום לצריכת המשקאות הללו. בין אם זה בבוקר, אחר הצהריים או ערב,

אמנם שילוב משקאות אלו בתפריט היומי שלך יכול להועיל, אבל חשוב לזכור שהם לא צריכים להחליף תזונה מאוזנת ומזינה. בנוסף לצריכת משקאות אלו, הקפידו לשמור על אורח חיים בריא על ידי אכילת מגוון פירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים. פעילות גופנית סדירה והידרציה מספקת הם גם חיוניים לקידום בריאות העיכול והפחתת נפיחות בבטן.
 

האם המשקאות האנטי דלקתיים האלה מתאימים לכולם

 
בעוד שמשקאות אנטי דלקתיים יכולים להועיל לאנשים רבים, חשוב להכיר בכך שהם עשויים שלא להתאים לכולם. יש לקחת בחשבון גורמים מסוימים לפני שילוב המשקאות האלה בשגרה.
 

  1. אלרגיות ורגישות
    אנשים מסוימים עשויים לסבול מאלרגיות או רגישויות למרכיבים מסוימים הנמצאים בדרך כלל במשקאות אנטי דלקתיים. חשוב להיות מודעים לכל אלרגיות או רגישויות פוטנציאליות שיש לפני צריכת המשקאות הללו. 
  2. מצבים רפואיים בסיסיים:
    אם יש לכם מצבים רפואיים בסיסיים, חיוני להתייעץ עם איש מקצוע רפואי לפני הוספת משקאות אנטי דלקתיים לתזונה שלכם. 
  3. אינטראקציות תרופתיות:
    משקאות אנטי דלקתיים עלולים לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות, מה שמוביל לתופעות לוואי לא רצויות או יעילות מופחתת. לדוגמה, ג'ינג'ר יכול להפריע לתרופות מדללות דם. יש לדון עם הרופא כדי להבטיח שאין אינטראקציות פוטנציאליות בין המשקה לתרופות שלכם. 
  4. הריון והנקה:
    נשים בהריון ומניקות צריכות לנקוט משנה זהירות כאשר הן צורכות תרופות צמחיות או טבעיות כלשהן, כולל משקאות אנטי דלקתיים. לחלק מהצמחים עשויות להיות התוויות נגד במהלך ההיריון או שהם עלולים לעבור לחלב אם, מה שעלול להשפיע על התינוק. 
  5. סובלנות אינדיבידואלית:
    גופו של כל אדם עשוי להגיב בצורה שונה למשקאות אלו. בעוד שאנשים מסוימים עשויים למצוא אותם מועילים בהפחתת נפיחות בבטן, אחרים עשויים שלא לחוות את אותם היתרונות. חשוב להקשיב לגוף ולהפסיק את השימוש אם אתם מבחינים בתגובות שליליות כלשהן או אם המשקאות אינם מספקים את ההקלה הרצויה.

 

כמה מהר אפשר לצפות לתוצאות

     

  • הקלה מיידית
    בעוד שהמשקאות המומלצים להפחתת נפיחות בבטן יכולים לספק הקלה מהירה עבור אנשים מסוימים, חשוב לציין שתזמון התוצאות עשוי להשתנות בהתאם לגורמים שונים. במקרים מסוימים, אתה עלול לחוות הקלה מיידית בנפיחות ואי נוחות זמן קצר לאחר צריכת המשקה. 

 

  • גורמים אינדיבידואליים
    מהירות התוצאה יכולה להיות מושפעת גם מגורמים בודדים כמו חילוף חומרים, בריאות כללית וחומרת הנפיחות בבטן. אנשים מסוימים עשויים להבחין בהפחתה משמעותית בנפיחות תוך דקות לאחר צריכת משקה אנטי דלקתי, בעוד שאחרים עשויים לקחת זמן רב יותר כדי לחוות הקלה. 

 

  • השפעות מצטברות
    אמנם הקלה מיידית אפשרית, אבל חשוב להבין שהיתרונות המקסימליים של משקאות אלו מושגים לרוב באמצעות צריכה עקבית וארוכת טווח. למרכיבים במשקאות אלו עשויות להיות השפעות מצטברות על הפחתת דלקת וקידום בריאות העיכול לאורך זמן. על ידי שילובם בשגרת היומיום, אתם עשויים להבחין בשיפור הדרגתי ומתמשך בנפיחות הבטן.

 

 

האם משקאות אלו מחליפים ייעוץ רפואי


 
בעוד שהמשקאות המומלצים להפחתת נפיחות בבטן יכולים לספק הקלה במקרים קלים, חשוב לציין שהם אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי. אם אתם חווים נפיחות מתמשכת או חמורה בבטן, חיוני להתייעץ עם איש מקצוע רפואי כדי לקבוע את הסיבה הבסיסית ולקבל טיפול מתאים.

משקאות אלו יכולים לשמש כאמצעים משלימים לתמיכה בבריאות מערכת העיכול, אך הם אינם צריכים להחליף הנחיות רפואיות. מצבים רפואיים מסוימים, כגון הפרעות במערכת העיכול או אי סבילות למזון, עשויים לדרוש התערבויות ספציפיות החורגות מהיקף המשקאות הללו.

איש מקצוע בתחום הבריאות יכול לספק הערכה מקיפה, לאבחן את כל המצבים הבסיסיים ולהמליץ על אפשרויות טיפול מתאימות. הם עשויים גם לייעץ לגבי שינויים תזונתיים, שינויים באורח החיים, או לרשום תרופות במידת הצורך.

 

 

ענת מטיאש דיאטנית
ענת מטיאש
ענת מטיאש - דיאטנית קלינית מוסמכת ומדריכת כושר MPH

מנהלת הפורום המקצועי של דיאטה

ענת מטיאש, תזונאית קלינית מוסמכת, בעלת תואר שני מאוניברסיטת בן גוריון בתחום בריאות הציבור ומומחית בתזונת ילדים, נוער ומבוגרים.ענת היא מדריכת כושר וקאוצ'רית לילדים ונוער, בוגרת מכללת יוזמות.
למידע נוסף על ענת לחצו כאן