כאשר עושים דיאטה לירידה במשקל, רוצים לראות תוצאות מיידיות, אבל הדרך הנכונה שתחזיק מעמד לטווח הארוך זו ירידה מתונה ומבוקרת תוך שמירה על ערכים תזונתיים מלאים ופעילות גופנית מותאמת

כמה קילו אפשר לרדת

כאשר יוצאים למסע הרזיה, חיוני להבין את יסודות הירידה במשקל על מנת להגדיר יעדים וציפיות ריאליים. להלן שלושה היבטים מרכזיים שיש לקחת בחשבון:

  1. מאזן אנרגיה
    ירידה במשקל מסתכמת בסופו של דבר בתפיסה של מאזן אנרגיה. במילים פשוטות, כדי לרדת במשקל, אתם צריכים לצרוך פחות קלוריות ממה שאתם שורפים. ניתן להשיג זאת על ידי הפחתת צריכת הקלוריות באמצעות תזונה בריאה או הגברת הפעילות הגופנית כדי לשרוף יותר קלוריות.. 
  2. שינויים באורח חיים בר קיימא
    ירידה במשקל אינה פתרון מהיר, אלא מחויבות ארוכת טווח לביצוע שינויים ברי קיימא באורח החיים. דיאטות מזורזות, לדוגמא דיאטת כסאח או משטרי פעילות גופנית קיצוניים עשויים להניב תוצאות מהירות בתחילה, אך לעיתים קרובות קשה לשמור עליהן והן עלולות להוביל לעלייה במשקל ואף לתסמינים של אכילה רגשית. במקום זאת, התמקדו בביצוע שינויים הדרגתיים ובר-קיימא בהרגלי האכילה וברמות הפעילות הגופנית שלכם. 
  3. הרכב הגוף
    חשוב לזכור שירידה במשקל היא לא רק הורדת קילוגרמים על המשקל. הרכב הגוף ממלא תפקיד משמעותי בקביעת הבריאות הכללית והכושר. בעוד שבדרך כלל רצוי לאבד עודף שומן בגוף, חשוב באותה מידה לשמור או אפילו להגדיל את מסת השריר. ניתן להשיג זאת באמצעות שילוב של אימוני התנגדות ופעילות גופנית קרדיווסקולרית, שעוזר לשפר את הרכב הגוף ולהגביר את חילוף החומרים.

 

כמה קילו אפשר לרדת בשבוע

ירידה מהירה מדי במשקל עלולה להזיק לבריאות ועלולה להוביל לאובדן שרירים, מחסור ברכיבים תזונתיים וחילוף חומרים איטי יותר לכן לא כדאי לחפש טיפים לירידה מהירה במשקל. במקום זה מומלץ לשאוף לקצב ירידה בטוח ובר קיימא של 0.5 עד 1 קילוגרם בשבוע.

ירידה מהירה במשקל, היא לרוב תוצאה של הגבלת קלוריות קיצונית או פעילות גופנית מוגזמת, גישה זו לא תחזיק מעמד לטווח הארוך ויכולה להיות לה השפעות שליליות על הגוף.

ירידה של 0.5 עד 1 קילוגרם בשבוע אולי לא נשמעת כמו כמות משמעותית, אבל היא מצטברת עם הזמן ויש לה סיכוי גבוה יותר להוביל להצלחה ארוכת טווח. קצב ירידה במשקל זה מאפשר לגוף להסתגל לשינויים בהדרגה ועוזר לשמור על מסת השריר תוך התמקדות בעיקר בירידה בשומן. ירידה איטית ויציבה במשקל מאפשרת גם שינויים ברי קיימא באורח החיים, מה שמגדיל את הסיכוי שתשמרו על ההתקדמות שלכם בטווח הארוך.

זכרו כי מסע הירידה במשקל של כל אחד הוא ייחודי, וגורמים כגון גיל, מין, חילוף חומרים ומשקל התחלה יכולים להשפיע על קצב הירידה במשקל. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות או עם דיאטנית שיכולים לספק הדרכה מותאמת אישית בהתאם לצרכים ולמטרות הספציפיות שלכם.

השבועיים הראשונים של ירידה במשקל

השבועיים הראשונים הם לרוב חיוניים בביסוס הרגלים בריאים. במהלך תקופה זו, חשוב להתמקד בביצוע שינויים הדרגתיים בתזונה ובאורח החיים ולא בשאלה כמה קילו אפשר לרדת בשבועיים.

בשלב הראשוני של הירידה במשקל, נהוג לחוות שיעור גבוה יותר של ירידה במשקל. ניתן לייחס זאת לגורמים כמו משקל המים וההתאמות הראשוניות בגוף. 


השבועיים הראשונים הם הזדמנות לבסס בסיס להרגלים בריאים שיתמכו ביעדי ההרזיה שלכם. התחילו בשילוב מזונות מלאים בתזונה והפחתת צריכת מזונות מעובדים ועתירי קלוריות. התמקדו בשליטה במנות ובאכילה מודעת, תוך שימת לב לאותות הרעב והשובע של הגוף שלכם.

בנוסף לשינויים תזונתיים, שילוב פעילות גופנית קבועה בשגרה חיוני לירידה במשקל. התחילו בעיסוק בפעילות שאתם נהנים ממנה, כגון הליכה, רכיבה על אופניים או שחייה. 


זכרו שהשבועיים הראשונים הם זמן של הסתגלות ולמידה. היו סבלניים עם עצמכם והימנעו מהצבת ציפיות לא מציאותיות. ירידה במשקל היא תהליך הדרגתי, וחשוב להתמקד בקיימות לטווח ארוך ולא בתוצאות מהירות.

כמה קילו אפשר לרדת בחודש 

כשמדובר בירידה במשקל, הצבת ציפיות ריאליות היא חיונית להצלחה ארוכת טווח. חשוב לזכור שקצב ירידה במשקל בריא ובר קיימא הוא בדרך כלל בסביבות 0.5 עד 1 קילוגרם בשבוע.

לאחר חודש, זה מתורגם לירידה פוטנציאלית במשקל של 2 עד 4 קילוגרמים. עם זאת, חשוב לציין שתוצאות אינדיבידואליות עשויות להשתנות בהתאם לגורמים כמו משקל התחלתי, הרכב גוף וחילוף חומרים.


חשוב לאמץ גישה הוליסטית הכוללת לא רק שינויים תזונתיים אלא גם פעילות גופנית סדירה, ניהול מתחים ושינה מספקת. על ידי התייחסות להיבטים אלו, תוכל לשפר את הבריאות הכללית ולהגדיל את הסיכויים להשיג את יעדי הירידה במשקל.

חשוב גם להיות מודעים לכך שירידה במשקל לא תמיד תהיה ליניארית. ייתכנו שבועות שבהם אתם עלולים לרדת במשקל יותר או פחות מהצפוי. זה נורמלי ולא אמור להרתיע אתכם. 


בנוסף, חשוב לחגוג על הדרך גם ניצחונות שהם לא בקנה מידה. אלה יכולים לכלול שיפורים ברמות האנרגיה, הגברת כוח וסיבולת, שינה טובה יותר ושיפור מצב הרוח. על ידי התמקדות בשינויים החיוביים הללו, אתם יכולים לשמור על מוטיבציה ולשמור על חשיבה בריאה לאורך מסע הירידה במשקל.

מדוע ירידה מהירה במשקל אינה תמיד הטובה ביותר


ראשית, ירידה מהירה במשקל כרוכה לרוב בשיטות קיצוניות ובלתי בנות קיימא, כגון דיאטות דלות קלוריות או פעילות גופנית מוגזמת. שיטות אלו עלולות להוביל למחסור ברכיבים תזונתיים, לאובדן שרירים ולירידה בחילוף החומרים. בנוסף, הם יכולים גם לתרום לקשר שלילי עם אוכל ולסיכון מוגבר לפתח דפוסי אכילה מופרעים.

שנית, כאשר אתם יורדים במשקל במהירות, סביר יותר שזה יהיה משקל מים או מסת שריר ולא שומן. המשמעות היא שברגע שתחזרו להרגלי אכילה נורמליים, סביר להניח שתחזירו את המשקל שירד, ולפעמים אפילו יותר. 


יתר על כן, ירידה מהירה במשקל עלולה להפעיל לחץ על הגוף ולהוביל לסיכונים בריאותיים פוטנציאליים. היא עלולה לשבש את האיזון ההורמונלי, להחליש את המערכת החיסונית ולהגביר את הסיכון לאבנים בכיס המרה. זה יכול גם להגביר את הסבירות לפתח חוסרים תזונתיים וסיבוכים בריאותיים אחרים.

האם כולם יורדים במשקל באותו קצב

לא, לא כולם יורדים במשקל באותו קצב. ירידה במשקל היא תהליך מאוד אינדיבידואלי שיכול להשתנות מאוד מאדם לאדם. ישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על הקצב שבו אנשים יורדים במשקל.

גורם חשוב אחד הוא חילוף החומרים. מטבוליזם מתייחס לקצב בו הגוף שורף קלוריות. לחלק מהאנשים יש חילוף חומרים מהיר יותר באופן טבעי, מה שמאפשר להם לשרוף קלוריות בצורה יעילה יותר והם עשויים לרדת במשקל בקצב מהיר יותר. 


גורם נוסף שיכול להשפיע על קצב הירידה במשקל הוא הרכב הגוף. מסת השריר ממלאת תפקיד משמעותי בקביעת קצב חילוף החומרים. אנשים עם אחוז גבוה יותר של מסת שריר נוטים לחילוף חומרים גבוה יותר ועשויים לחוות ירידה מהירה יותר במשקל. לעומת זאת, אנשים עם אחוז גבוה יותר של שומן בגוף עשויים להיות בעלי חילוף חומרים איטי יותר ועלולים לרדת במשקל בקצב איטי יותר.

בנוסף, גורמי אורח חיים יכולים גם להשפיע על קצב הירידה במשקל. אלו העוסקים בפעילות גופנית סדירה ומקפידים על תזונה מאוזנת צפויים לחוות ירידה משמעותית יותר במשקל בהשוואה לאלו המנהלים אורח חיים בישיבה או בעלי הרגלי תזונה לקויים.

גם גורמים כמו גנטיקה, חוסר איזון הורמונלי ומצבים בריאותיים בסיסיים יכולים גם הם לשחק תפקיד בקצב הירידה במשקל. חשוב להתמקד בבריאות הכללית וברווחה ולא רק בקצב הירידה במשקל.

תזונה ופעילות גופנית 

השגת ירידה בריאה במשקל דורשת מציאת האיזון הנכון בין תזונה ופעילות גופנית. בעוד ששניהם מרכיבים חשובים, יכול להיות מאתגר לקבוע את היחס האידיאלי. אין תשובה מתאימה לכולם, שכן היחס האידיאלי עשוי להשתנות בהתאם למטרות, העדפות ובריאות הכללית.

כשמדובר בירידה במשקל, לתזונה יש תפקיד מכריע. לעתים קרובות אומרים שירידה במשקל היא 80% דיאטה ו-20% פעילות גופנית. המשמעות היא שהתמקדות בתזונה מזינה ומאוזנת חיונית להשגת ירידה בת קיימא במשקל. תזונה עשירה בפירות, ירקות, חלבונים רזים, דגנים מלאים ושומנים בריאים יכולה לספק את הרכיבים התזונתיים הדרושים תוך כדי יצירת גירעון קלורי ותמיד אפשר לשקול שילוב של תוספים לירידה במשקל.

פעילות גופנית, לעומת זאת, חיונית לבריאות הכללית ויכולה לסייע בירידה במשקל. פעילות גופנית סדירה עוזרת לשרוף קלוריות, להגביר את חילוף החומרים ולבנות מסת שריר. מומלץ לעסוק בשילוב של תרגילי לב וכלי דם, כמו ריצה או רכיבה על אופניים, ופעילויות אימוני כוח כדי למקסם את הירידה במשקל ושיפור הרכב הגוף.

מציאת היחס האידיאלי בין תזונה לפעילות גופנית דורשת ניסוי והקשבה לגוף. אנשים מסוימים עשויים לגלות שהתמקדות יותר בתזונה מובילה לתוצאות טובות יותר, בעוד שאחרים עשויים להפיק תועלת מגישה מאוזנת יותר. חשוב לקחת בחשבון העדפות אישיות, אורח חיים וכל מצב בריאותי בסיסי בעת קביעת היחס האידיאלי.

.

 

ענת מטיאש דיאטנית
ענת מטיאש
ענת מטיאש - דיאטנית קלינית מוסמכת ומדריכת כושר MPH

מנהלת הפורום המקצועי של דיאטה

ענת מטיאש, תזונאית קלינית מוסמכת, בעלת תואר שני מאוניברסיטת בן גוריון בתחום בריאות הציבור ומומחית בתזונת ילדים, נוער ומבוגרים.ענת היא מדריכת כושר וקאוצ'רית לילדים ונוער, בוגרת מכללת יוזמות.
למידע נוסף על ענת לחצו כאן