בכל בדיקת דם אפשר למצוא את הסעיף של כמות הברזל שיש לכם בגוף, ולא סתם, כי ברזל הוא שחקן ראשי בבריאות שלנו וביכולת של הגוף לשמור על בריאות וכוח.

מאכלים עשירים בברזל

הברזל הוא מינרל חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על הבריאות והרווחה הכללית. זהו מרכיב מרכזי בהמוגלובין, החלבון האחראי על נשיאת החמצן בכל הגוף. ללא רמות ברזל נאותות, הגוף אינו יכול לייצר מספיק תאי דם אדומים בריאים, מה שמוביל למצב המכונה אנמיה מחוסר ברזל.

ברזל חיוני לתפקודים שונים של הגוף, לרבות ייצור אנרגיה, תפקוד מערכת החיסון והתפתחות קוגניטיבית. זה חשוב במיוחד לנשים, מכיוון שהן זקוקות לרמות ברזל גבוהות יותר בגלל הווסת וההריון. הברזל גם תומך בגדילה ובהתפתחות של ילדים.

מחסור בברזל יכול להוביל למגוון של תסמינים, כגון עייפות, חולשה, קוצר נשימה וירידה בתפקוד החיסוני. זה יכול גם לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי, להשפיע על הריכוז והזיכרון. במקרים חמורים, אנמיה מחוסר ברזל עלולה לגרום לסיבוכים כמו בעיות לב ועיכוב בגדילה אצל ילדים.

כדי לשמור על רמות ברזל אופטימליות, חשוב לצרוך תזונה מאוזנת הכוללת מזונות עשירים בברזל. בעוד בשר ופירות ים ידועים בדרך כלל בתכולת הברזל הגבוהה שלהם, פירות וירקות יכולים להיות גם מקורות מצוינים למינרל חיוני זה.  שילוב של מגוון מזונות צמחיים עשירים בברזל בתזונה יכול לעזור במניעת מחסור בברזל. חשוב במיוחד לשלב פירות וירקות בעלי תכולת ברזל גבוהה, כאשר נמצאים בדיאטה כמו דיאטת חלבונים כדי לצרוך ברזל ממקורות נוספים.

ברזל נמוך מה לאכול

מזונות עשירים בברזל – הפירות והירקות המומלצים לברזל נמוך הם רבים, ויש להם תפקיד משמעותי במאבק במחסור בברזל.

  1. ספיגת ויטמין C וברזל:
    פירות וירקות, כגון פירות הדר, תותים, פלפלים וברוקולי, הם מקורות מצוינים לויטמין C. ויטמין זה ממלא תפקיד חיוני בהגברת הספיגה של ברזל לא-המי (non-heme), שהוא צורת הברזל המצוי במזונות צמחיים.
  2. חילוף חומרים של חומצה פולית וברזל:
    ירקות עלים, כמו תרד, קייל ומנגולד, לא רק עשירים בברזל אלא גם מכילים רמות חומצה פולית גבוהות. חומצה פולית חיונית לחילוף חומרים תקין של הברזל בגוף. זה מסייע בייצור תאי דם אדומים ומסייע במניעת אנמיה מחוסר ברזל.
  3. בריאות סיבים ובטן:
    פירות וירקות רבים הם מקורות מצוינים לסיבים תזונתיים, כמו עדשים, שעועית, ארטישוק ופטל. בעוד שסיבים עצמם אינם משפיעים ישירות על ספיגת הברזל, הם ממלאים תפקיד מכריע בשמירה על מעיים בריאים. מעי בריא מקדם ספיגת ברזל מיטבית ומונע בעיות במערכת העיכול שעלולות להפריע לספיגת הברזל, במזונות אלו יש גם כמות גבוהה של ויטמין B6 שמעורב ביצירה של חלבון ההמוגלובין בדם המכיל בתוכו ברזל, ולכן יש למאכלים אלו ערך מוסף להעלאת רמת הברזל בדם

 

אילו ירקות עשירים בברזל

ירקות ירוקים עלים הם מעצמה בכל הנוגע לתכולת ברזל. הם לא רק עמוסים בחומרים מזינים חיוניים אלא גם מקורות מצוינים לברזל. 

  1. תרד
    תרד הוא אחד מהירקות העשירים בברזל הידועים ביותר. הוא מכיל כמות לא מבוטלת של ברזל לא-המי (non-heme), אשר נספג בקלות בגוף.
  2. קייל
    קייל, עוד ירק עלים עשיר בחומרים תזונתיים, גם הוא עשיר בברזל. הוא עשיר בויטמינים A, C ו-K, כמו גם מינרלים חיוניים אחרים. 
  3. מנגולד שוויצרי:
    מנגולד שוויצרי הוא ירק עלים תוסס ובעל טעם המציע שפע של ברזל. הוא גם מקור נהדר של נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים.אפשרויות נוספות כוללות ירקות קולרד, גרגיר נחלים וירקות סלק. ניסוי עם סוגים שונים של עלים ירוקים יכול לא רק לספק מגוון טעמים אלא גם להבטיח צריכה מגוונת של חומרים מזינים חיוניים.

    כדי למקסם את ספיגת הברזל מירקות אלו, כדאי להתאים אותם למזונות עשירים בוויטמין C, כגון פירות הדר או פלפלים. שילוב זה יכול לשפר את הספיגה של ברזל לא-המי (non-heme)

 

אילו פירות עשירים בברזל 

פירות זה אולי לא הדבר הראשון שעולה על הדעת כשחושבים על מזונות עשירים בברזל, אבל יש כמה פירות שיכולים לתרום לצריכת הברזל.

 

  1. פירות יבשים
    פירות יבשים הם מקור מרוכז לברזל ויכולים לספק דחיפה משמעותית להעלאת רמת הברזל. פירות כמו צימוקים, שזיפים מיובשים ומשמשים מיובשים עשירים במיוחד בברזל.
  2. פירות יער
    אמנם פירות יער ידועים בתכונות נוגדות החמצון שלהם, אבל זנים מסוימים מכילים גם כמות הגונה של ברזל. תותים, פטל שחור ופטל הם בין האפשרויות העשירות בברזל.
  3. צבר
    צבר, הידועים כסברס, הוא פרי ייחודי שהוא לא רק טעים אלא גם מקור טוב לברזל. לפרי זה יש צבע תוסס וטעם מתוק ומרענן. ניתן לאכול אותו לבד או להשתמש בו במתכונים שונים כמו ריבות, ג'לי, או אפילו להוסיף לסלטים למגע של מתיקות ותכולת ברזל.

בנוסף לפירות אלו, אפשרויות אחרות כמו רימונים ותאנים מיובשות מכילות גם כמויות בולטות של ברזל.
חשוב לציין כי בעוד שפירות יכולים לספק ברזל, הם מכילים בעיקר ברזל לא-המי (non-heme), אשר אינו נספג בקלות בגוף כמו ברזל heme המצוי במוצרים מן החי. כדי לשפר את ספיגת הברזל מפירות, שקול לשלב אותם עם מזונות עשירים בוויטמין C או לצרוך אותם לצד מזונות משפרי ברזל כמו אגוזים או זרעים.

שילוב מזונות לספיגת ברזל טובה יותר

כדי למקסם את ספיגת הברזל מהמזונות שאתם צורכים, חשוב להבין כיצד שילובים מסוימים יכולים לשפר או לעכב את ספיגת הברזל. הנה כמה טיפים על מה שעובד הכי טוב לספיגת ברזל טובה יותר

1. חברו מזונות עשירים בברזל עם ויטמין C 

ויטמין C ידוע כמשפר את הספיגה של ברזל לא-המי (non-heme), שהוא סוג הברזל המצוי במזונות מהצומח. הכללת מזונות עשירים בוויטמין C כמו פירות הדר, תותים, פלפלים או עגבניות בארוחות יכולה לשפר משמעותית את ספיגת הברזל.

2. הימנעו מצריכת ברזל עם מעכבים

חומרים מסוימים יכולים לעכב את ספיגת הברזל. לדוגמה, פיטאטים המצויים בדגנים מלאים, קטניות וחלק מהירקות יכולים להיקשר לברזל ולהגביל את ספיגתו. באופן דומה, טאנינים המצויים בתה וקפה יכולים לעכב את ספיגת הברזל. כדי לייעל את ספיגת הברזל, רצוי לצרוך מזונות עשירים בברזל בנפרד ממעכבים אלו.

3. בישול מזון בכלי בישול מברזל יצוק 

בישול מזון חומצי, כגון רטבים או מרקים על בסיס עגבניות, בכלי בישול מברזל יצוק יכול להגביר את תכולת הברזל באוכל. הברזל מכלי הבישול חודר למזון, ומספק מקור נוסף לברזל תזונתי. שיטה זו מועילה במיוחד לאנשים שיש להם רמות ברזל נמוכות או שנמצאים בסיכון גבוה יותר למחסור בברזל.

האם יותר מדי ברזל יכול להזיק

בעוד ברזל הוא מינרל חיוני לגופנו, חשוב להבין שיותר מדי ברזל עלול להזיק. עומס ברזל, הידוע גם בשם המוכרומטוזיס, יכול להתרחש כאשר הגוף סופג ואוגר כמויות מוגזמות של ברזל. מצב זה עלול להוביל לסיבוכים בריאותיים שונים.

כדי לשמור על מאזן ברזל בריא, מומלץ לצרוך מזונות עשירים בברזל במתינות ולהקפיד על תזונה מגוונת הכוללת רכיבי תזונה חיוניים נוספים. אפשר לעשות מעקב בעזרת יומן אכילה ולוודא שאתם אוכלים באופן מגוון ועשיר. אם יש לכם חששות לגבי רמות הברזל שלכם או חושדים בעומס ברזל, תמיד עדיף להתייעץ עם איש מקצוע רפואי שיכול לספק בדיקות והדרכה מתאימות.

 

 

ענת מטיאש דיאטנית
ענת מטיאש
ענת מטיאש - דיאטנית קלינית מוסמכת ומדריכת כושר MPH

מנהלת הפורום המקצועי של דיאטה

ענת מטיאש, תזונאית קלינית מוסמכת, בעלת תואר שני מאוניברסיטת בן גוריון בתחום בריאות הציבור ומומחית בתזונת ילדים, נוער ומבוגרים.ענת היא מדריכת כושר וקאוצ'רית לילדים ונוער, בוגרת מכללת יוזמות.
למידע נוסף על ענת לחצו כאן

שאלות גולשים מהפורום בנושא מזונות עשירים בברזל

אחרי לידה

שלום לכם , אשמח לדעת על אילו מזונות עשירים בברזל את יכולה להמליץ לי במסגרת דיאטה לאחר לידה ? תודה מרונית, אמא טרייה.

הודעות בפורום פורום דיאטה 16/12/2012