enter-article דיאטות מסוכנות – בחירת הדיאטה הנכונה והבטוחה - אתר דיאטנים\יות הגדול בישראל
דיאטנית » מאמרים וחדשות » דיאטות מסוכנות – בחירת הדיאטה הנכונה והבטוחה

דיאטות מסוכנות – בחירת הדיאטה הנכונה והבטוחה

סוגי הדיאטה משתנים בהתאם למצב בריאות האדם, אורח חייו ומשקלו אך בחירה בדיאטה לא מותאמת לא רק שלא תועיל אלא עלולה אף להזיק לבריאות

ישנם סוגים רבים של דיאטות ותפריטי דיאטה במטרה להוריד במשקל ולהרגיש טוב ובריא יותר, אך בדיוק בגלל מספר הדיאטות הרב בחירה בדיאטה שאינה מותאמת לאדם או פעולות שלא לפי ההוראות עלולות לא רק שלא להביא למטרת ההרזייה והתחושה הטובה אלא אפילו לגרום לנזק בריאותי. לכן, לפני שהנכם נוהרים אל דיאטנית במרכז הארץ או באיזור מגוריכם, קראו מדריך זה על מנת לדעת ממה כדאי להזהר בבחירת דיאטה.

דיאטות הידועות כמסוכנות ולא מאוזנות

במרבית המקרים הדיאטה הנכונה והמותאמת ביותר עבור מרבית האנשים תהיה דיאטה מאוזנת אך כמו כן ישנם סוגי דיאטות נוספים הנחשבים למסוכנים יותר ולא בהכרח מומלצות והן בדר"כ דיאטות המכילות תוספי מזון או מוצרי הרזיה, דיאטות מהירות או "כסאח" וכן דיאטות "סוג אחד" אשר דוגלות בצריכה של סוג מזון מסויים וספציפי בלבד.

דיאטה בשיטת האפדרה ושאר תוספי התזונה

דיאטה זו עושה שימוש בתוסף תזונה דיאטטי המופק מצמחים אך בשנת 2004 חומר טבעי הנקרא אפדרין ואשר נעשה בו שימוש בדיאטות שונות בשימוש עם תוספים נאסר לשימוש וזאת עקב מאות מיתות מחומר זה. החומר מופק מצמח "שרביטן סיני" והיה נפוץ מאוד בתוספי תזונה בדיאטות החל משנות ה-90 למשך כעשור אך בשל המיתות והנזק שנגרם נאסר השימוש בו.

גם במקרים אשר לא הסתיימו במוות השימוש בתוסף זה (כמו גם רבים אחרים) אינו בטוח לחלוטין ועלול לגרום לדופק מואץ, נדודי שינה ואף שבץ והתקפי לב. כך, במשך עשור של תלונות אודות הרעלת אפדרה בשימוש בחומר זה בדיאטות אסר ה-FDA את השימוש בו לחלוטין.
יחד עם זאת, דיאטות המכילות תוספי תזונה וכדורי הרזיה אלו נחשבות למסוכנות כיוון שכיום מכילים התוספים חומר בשם סינפרין המופק מצמח התפוז המר וגם לו כמו לתוספי תזונה נוספים כיום בשוק כמו הגוארנה עשויים לגרום לתופעות לוואי שונות, אי סדירות קצב לב, הפרעות לחץ דם ועד הפרעות פסיכוטיות וחרדה.
קשה לדעת כיצד ישפיעו התוספים על דיאטות של אנשים שונים, אך יש לזכור כי רבים מתוספי התזונה וכדורי ההרזייה אשר מסייעים לדיאטה מכילים חומרים רעילים כמו סטרואידים, עופרת, כספית, קדמיום ואף רעל ארסן.

דיאטה מהירה ודיאטת כסאח

דיאטות מהירות או דיאטות כסאח אשר מבטיחות ירידה מהירה במשקל תוך פרק זמן קצר וללא פעילות גופנית או פיזית הן ללא ספק מסוכנות לבריאות האדם. דיאטות כאלו אינן גורמות לשריפה של שומן וצמצום של נפח הגוף אלא לאיבוד מים חיוניים ושריפה של רקמות שריר אשר חשובות להליך ההרזייה.
דיאטה כזו מעודדת אורח חיים שאינו בריא, גורמת לירידה דרסטית במשקל, ירידה משמעותית ברקמות שריר, אינה מאפשרת לגוף לסגל לעצמו הרגלי אכילה בריאים ונכונים, קצב חילוף החומרים בגוף מואט, ישנה פגיעה בעור הגוף והפנים (הופעת קמטים, ריפיון עור, סימני מתיחה), תחושות של עייפות, סחרחורות, מצב רוח ירוד, כאבי ראש ועוד ובמרבית המקרים לאחר מכן אם לא ממשיכים בדיאטה מאוזנת עם פעילות גופנית אזי המשקל עולה חזרה ואף יותר מאשר המשקל שהיה טרם תחילת הדיאטה.

דיאטת אטקינס

ידידה שלי המליצה לי אודות דיאטת אטקינס בזמנו אך כאשר ביקרתי אצל דיאטנית בחיפה להתייעצות, אמרה לי כי הינה יכולה להיות מסוכנת. למה זה? אטקינס ראה בפחמימות את שורש הרע וקבע כי הן אלו שגורמות להשמנה וכן לסוכרת מבוגרים. דיאטה זו גורמת לירידה מהירה במשקל כיוון שהגוף ללא פחמימות מפרק שומנים וחלבונים בגוף על-מנת לייצר אנרגיה ופה סכנות הדיאטה.

פירוק השומנים בגוף האדם אשר נעשה בדיאטה לא מאוזנת ובחוסר פעילות גופנית גורם למעשה להקטנה של כמות המים בגוף, לתיאבון מדוכא, הקטנת הויטמינים בדם וכן סיכון לחלות במחלות סרטנים שונות, התקפי פרקינסון, אי ספיקת כליות, אבני כליה, בריחת סידן ועוד כפי שנתגלו במחקרים הבאים:
Nguyen QV, Kalin et al: Sensitivity to meat protein intake and hyperoxaluria in idiopathic calcium stone formers 
Brenner BM et al: Dietary protein intake and the progressive nature of kidney disease
Sieri S et al: Fat and protein intake and subsequent breast cancer risk in postmenopausal women
ועוד...
סימוכין רבים נוספים ניתן למצוא בכ-141 ילדים וילדות אשר סבלו מהתקפי אפילפסיה בגיל ממוצע של 5.2 במחקר אשר למעשה בדק את השפעות דיאטת אטקינס (Kwiterovich PO: Effect of a high-fat ketogenic diet on plasma levels of lipids, lipoproteins, and apolipoproteins in children. JAMA. 2003 Aug 20;290(7):912-20. ).

דיאטת סוג מזון אחד

סוגי הדיאטות הבולטים פה הינם דיאטת כרוב, אבטיח, לחם וחמאה, מאכלים לבנים ודיאטת מיצים. לצד יתרונות של הדיאטה ישנם חסרונות לא מעטים אשר מביאים אותה לצד המסוכן של הדיאטות שכן דיאטה כזו של מאכל סוג מזון מסויים וספציפי אינה מאוזנת תזונתית, לאורך זמן גורמת לחסרים תזונתיים ופגיעה בריאותית של הגוף, אינם מתאימים לעוסקים בספורט, לאחר דיאטה זו תתכן עליה ניכרת במשקל כאשר חוזרים לאכול רגיל, עלולה להתבטא חולשה של שרירי מערכת העיכול עד פגיעה בתפקודם ועוד.

אלו הם רק חלק מהדיאטות המסוכנות ואשר אינן מומלצות או מותאמות לכל אחד. לפני שהנכם מתחילים בכל סוג של דיאטה חשוב לגשת אל דיאטנית בהרצליה, ירושלים, חיפה או כל מקום מגוריכם ולהעזר בהנחיות מקצועיות שלה בלבד ובדיאטה מאוזנת אשר תתאים ספציפית לכם ולמצבכם כדי להרגיש בריאים וגם לחיות כך.

גם בסיום הדיאטה ולאחריה כאשר הנכם במשקל הרצוי חשוב להמשיך ולאכול בריא ומאוזן כדי לשמור על המשקל הרצוי והנחוץ ועל בריאות הגוף

עוד באותו נושא

מצפים לבייבי חדש? כך תערכו נכון

מצפים לבייבי חדש? כך תערכו נכון

הבשורה על תינוק חדש שבדרך היא משמחת מאין כמוה. יצירת חיים חדשים שהם השילוב שבינו לבינך. פרי אהבתכם, הילד הראשון שבזכותו תהפכו למשפחה וכבר לא...

תופעות הלוואי של ירידה מהירה במשקל - למה לצפות?

תופעות הלוואי של ירידה מהירה במשקל - למה לצפות?

ירידה מהירה במשקל מבטיחה תוצאות מהירות וסיפוק מיידי, ומפתה אנשים רבים המעוניינים להשיל קילוגרמים עודפים בפרק זמן קצר. המשיכה של התאמה למידות...

אימוני כוח לירידה במשקל - האם זה באמת עובד?

אימוני כוח לירידה במשקל - האם זה באמת עובד?

אימון כוח הוא צורת פעילות גופנית המתמקדת בבנייה וחיזוק שרירים באמצעות התנגדות. בניגוד לתרגילים קרדיו-וסקולריים המכוונים בעיקר לסבולת ולבריאות...

מהי דיאטת מים ומה הן הסכנות שלה

מהי דיאטת מים ומה הן הסכנות שלה

לא מעט אנשים מאמינים שדיאטת מים יכולה לעזור להם לרדת במשקל, לצערנו רובם לא יודעים את הבעיות הפסיכולוגיות והפיזיולוגיות שדיאטה זו גורמת דיאטת...

משקל גוף -כיצד אתם שוקלים את עצמכם?

משקל גוף -כיצד אתם שוקלים את עצמכם?

לעלות על משקל או לא לעלות במשקל? תשקלו את זה... כל מי שמכניס את הבטן, סוגר את חבילת הוופלים ומרגיש את כל כובד העולם על כתפיו ברגע שהוא רואה...

string(22) "categoryדיאטנית"