דיאטה בזמן היריון - באמת אוכלים בשביל שניים

הגוף עולה במשקל והמספרים על משקל המדידה מלחיצים אותך. איך עולים בריא במשקל בהיריון ושומרים על משקל גוף בטווח הנורמה? התשובות לפניכם
והרי החדשות: דיאטה זוהי לא תוכנית הרזייה. דיאטת הרזייה היא תוכנית הרזייה. המילה דיאטה, לכשעצמה, היא מילה המציינת את הרגלי התזונה שלנו. במהלך ההיריון משתנים הרבה מאוד הרגלים, בינהם גם הרגלי התזונה שלנו. לכן, חשוב ביותר להקפיד על תזונה נכונה במהלך חודשי ההיריון - גם למען העובר הגדל וגם למענך, אימו היקרה.

בזמן חודשי ההיריון אנחנו צריכות לקחת בחשבון שאת המזון שלנו מקבל העובר דרכנו. קופ"ח כללית פרסמה מסקנות ממחקר של פרופ' ברקר, שמצא קשר בין מחלות בבגרות לבין תזונה לקוייה של האם בזמן ההיריון. מה יכולה להיות אותה תזונה לקוייה? דיאטת הרזייה לא מאוזנת, מצבים של רעב ועוד. למי מאיתנו שיש לה נטייה להשמנה – אנחנו עלולות להטמיע במצב כזה סיכוי גבוה יותר להשמנה אצל העובר שלנו עוד לפני שהוא יצא לאוויר העולם.

אז מה כן עושים?

הטענה כי "אני אוכלת בשביל שניים" מרימה אצל לא מעט גבות. אז בואו ננפץ מיתוס: אכן צריך להעלות את כמות הקלוריות בזמן ההיריון – אך אין צורך להכפיל אותה. העלייה במשקל תגיע ממקורות שונים: מי שפיר, גדילת העובר, חיזוק רקמות הרחם, השדיים ועוד.

מעוניינת בתזונה בריאה במהלך ההיריון? השאירי פרטים ויחזרו אליכם בהקדם

אין מספר קבוע של קלוריות שאפשר להגדיר לאישה הריונית, וזה בעיקר כי קיים שוני מהותי בגיל, בקצב העלייה במשקל וכמובן – גם בתאבון. המספרים הכלליים נעים בין 2,500 ל-2,700 קלוריות, אך כאן מומלץ להיעזר בדיאטנית מקצועית ומיומנת בתחום.

במהלך ההיריון חשוב ביותר לשלב ויטמינים ומינראלים (ולא חייבים לעשות את זה בעצמאות אכילה מוגברת): חומצה פולית, לדוגמא, אפשר להשיג דרך קטניות, ירקות ירוקים עליים, פירות הדר ודגנים מלאים. גם ברזל חשוב לקבל במהלך ההיריון – נשים עלולות לפתח אנמיה במהלך ההיריון מה שיכול לגרום ללידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך (אפשר לקחת אותו כתוסף). חבר נוסף שאסור לשכוח בהיריון הוא הסידן – אותו אפשר לקבל ממוצרי חלב, סויה, ברוקולי, שקדים וכדומה – תוכלו להיעזר במחשבון קלוריות לתכנן כמה קלוריות יש במוצרים אלו ולגלות שהם בריאים לגוף ביותר.

דיאטה בהריון


מדברים במספרים

הכללית פרסמה טבלה שעוזרת לקבוע כמה את צפויה או צריכה לעלות במשקל במהלך ההיריון: מי שמתחילה היריון ב-BMIנמוך (תת משקל) צריכה לעלות בין 12.5 ל-18 ק"ג, ואחרי השבוע ה-12 מומלץ שתעלה כחצי קילו בכל שבוע; מי שנמצאת בBMIתקין (19.5-25) מומלץ שתעלה כ-0.4 קילו החל מהשבוע ה12, בשבוע, וסך הכל בין 11.5 ל-16 ק"ג. ב-BMIשל עודף משקל (26-29) רצוי לעלות בין 7 ל-11.5 ק"ג, ועד 0.3 ק"ג בשבוע מהשבוע ה-12 להיריון.

בהיריון תאומים אין התייחסות ל-BMI ויש לעלות בין 16 ל-20 ק"ג. במצבים של עודף משקל קיצוני (BMIמעל 30) יש לעלות עד 7 ק"ג.

בין אם את סובלת מעודף משקל או שאת בתת-משקל – חשוב לזכור שכל דבר שאנחנו אוכלים משפיע על העובר שלנו. התייעצי עם אשת או איש מקצוע ואל תעברי את זה לבד...

 

קבל הצעות עכשיו