יתרונות של תזונה ים תיכונית

בתור ישראלים אנו מתיחסים כמובן מאליו לתזונה הים תיכונית. מחקרים מעידים על כך שתזונה ים תיכונית משפרת את איכות החיים ותורמת לשמירה על המשקל. בכתבה זו מפרטת ד"ר אסנת רזיאל את יתרונות התזונה הים תיכונית.
 
מחקר חדש קובע כי תזונה ים תיכונית המבוססת על דגים, שמן זית, פירות, ירקות, קטניות ויין יכולה להפחית את הסיכוי ללקות בתסמונת מטבולית, במחלות כלי דם, בלחץ דם גבוה ובסוכרת מסוג 2.
 
במשך שבע שנים בדקה קבוצת חוקרים מבוסטון את הקשר בין דיאטה ים תיכונית לבין התפתחות מאפיינים של תסמונת מטבולית.
 
נבדקה שכיחות הופעת התסמונת המטבולית בקרב 1,918 נבדקים ביחס לתזונה שלהם על פי מדד שקבע את מידת ההתאמה של תזונתם לתזונה ים-תיכונית. המחקר פורסם במגזין דצמבר 2009 של American Journal of Clinical Nutrition.

תוצאות המחקר הראו בצורה מובהקת כי במשתתפים שניזונו מדיאטה ים תיכונית ערכי הסוכר בדם בצום היו נמוכים יותר, היקף מותניים עמד בערכי הנורמה וערכי הטריגליצרידים היו נמוכים. בנוסף, ערכי הכולסטרול הטוב HDL היו גבוהים יותר, ולא נרשמו שינויים בלחץ הדם.
המסקנה היא כי הקפדה על תזונה ים תיכונית בהחלט מסייעת במניעת התפתחות התסמונת המטבולית.ים תיכוני

עם זאת, יש לקחת בחשבון כי אנשים המקפידים על תזונה ניאותה, לרוב שומרים גם על אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, דבר המסייע ביותר למנוע תסמונת מטבולית ושאר מחלות.

מהי תסמונת מטבולית?

תסמונת מטבולית הינה מצב שבו חלים לפחות שלושה מתוך התסמינים הבאים:

• השמנה של אזור הבטן - היקף מותניים גדול מ-102 ס"מ לגברים, וגדול מ-89 ס"מ לנשים
• רמות טריגליצרידים גבוהות - מעל 150 מ"ג
• רמת הכולסטרול הטוב HDL נמוכה - פחות מ-40 אצל גברים, ופחות מ-50 אצל נשים
• רמות סוכר גבוהות בבדיקת דם בצום - מעל 110 מ"ג
• לחץ דם גבוה - מעל 130/85

השמנה וחוסר בפעילות גופנית הם הסיבה המרכזית ללקות בתסמונת המטבולית. אורח חיים בריא המאמץ הרגלי תזונה נכונה ופעילות גופנית – יכול למנוע או לטפל במחלה בשלבים המוקדמים.

מהי תזונה ים-תיכונית?

בעוד העולם מגלה בשנים האחרונות את התזונה הים תיכונית ומתפעל מהיכולות הבריאותיות הצפונות בה, אנו, בישראל, שחיים במציאות ים תיכונית ומכירים את מרבית המאכלים מבית, לא תמיד מעריכים נכונה את מה שיש לנו ממש מתחת לאף.

מחקרים שונים הראו כי תזונה מבוססת מאכלים מזירת הים התיכון עשירים בנוגדני חמצון, ויטמין C, אבץ ובטא קרוטן, ויעילים במניעת מחלות רבות, בין היתר: יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, מחלות כבד, וסוגי סרטן שונים כמו סרטן השד וסרטן הערמונית. כמו כן, היא מונעת השמנה, מעכבת התפרצות אלצהיימר, משפרת את הראייה ועוד.

להלן מרכיבים עיקריים בתזונה הים תיכונית: שמן זית, קטניות, ירקות ופירות, אגוזים ושקדים, דגנים מלאים, יותר דגים, מעט עוף והודו ופחות בשר אדום, יותר גבינות עיזים, מעט יוגורט ופחות חלב פרה, ביצים – 5 בשבוע למבוגר,  יין – כוס ביום.

תזונה ים תיכונית עוזרת לשמירה על המשקל
 
מחקר שבחן את הקשר בין תזונת אוכלוסייה ים תיכונית מבוגרת בספרד לבין עלייה במשקל מלמד, כי צריכה מוגברת של פירות וירקות מפחיתה משמעותית את הסיכון לעלות במשקל לטווח הארוך.

בעשרות השנים האחרונות נמצא כי תוחלת החיים של יושבי אגן הים התיכון היא מהגבוהות בעולם. כמו כן, נמצא כי שיעורי מחלות הלב וסוגי סרטן מסוימים באזורים אלה הם מהנמוכים בעולם.
 
מתוך הנחה שנתונים אלה מושפעים מדפוסי התזונה של תושבי האזור, החלו להתבצע מחקרים שונים על הקשר בין המרכיבים התזונתיים של התושבים לבין רמת בריאותם.
 
המחקר התפרסם בבבטאון הרפואObesity  יבחן את הקשר בין התזונה הים תיכונית של האוכלוסייה המבוגרת בספרד לבין השמנת יתר.
 
קבוצת המחקר בדקה את הקשר שבין צריכת הפירות והירקות באוכלוסיות ים תיכוניות לבין עלייה במשקל, על פני פרק זמן של 10 שנים.
 
העלייה הממוצעת במשקל של 206 המשתתפים במחקר במשך 10 שנים היתה 3.41 ק"ג בלבד. העליה במשקל היתה פחותה מכך עבור אותם אנשים שצריכת הפירות והירקות שלהם היתה גבוהה.
 
מסקנת המחקר הינה שצריכה מוגברת של פירות וירקות עשויה להפחית משמעותית את הסיכון לעלות במשקל לאורך זמן. לטענת החוקרים, לצריכת פירות וירקות חשיבות גדולה במניעת משקל עודף לכן ומשרתת דיאטה בצורות שונות. בנוסף פירות וירקות מהווים מקור עשיר לויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, המסייעים במניעה של מחלות רבות.
 
המאמר נכתב על ידי ד"ר אסנת רזיאל -  מנהלת רפואית מלב"י מרכז לטיפול בהשמנת יתר, מבית אסיא מדיקל, בית חולים אסותא, הברזל 20 תל אביב, 03-7645444
קבל הצעות עכשיו