dietitian.co.il

אתר דיאטנית מציג - תזונה נכונה לחורף



החורף הגיע, ואיתו גם העלייה במשקל. אם אתם משתייכים לרוב המוחלט (85%) מן האוכלוסיה בעולם המפותח, צפו לעליה משמעותית (3% ויותר!) במשקל גופכם.
גזירה משמיים או בולמוס , האם ניתן למנוע השמנה בחורף?

 

למה עולים במשקל בחורף

שאלה מצויינת. אין ספק שאנחנו אכן עולים במשקל בחורף, וזאת מהסטטיסטיקה הפשוטה דלעיל (שחוזרת על עצמה בסדרות שונות). אבל בעוד התוצאה היא אחת, הגורמים הינם ככל הנראה כמה וכמה:

  • כן, זה קשור לדיאטה. מחקרי אוכלוסיה הראו עליה בצריכה (האבסולוטית והיחסית) של פחמימות, בייחוד פחמימות מרוכבות. לא בכדי מאכלים כמו תפוחי אדמה בתנור או מרק איטריות עשיר הם "מאכלי חורף". מספר מנגנונים ביוכימיים שפועלים ביתר בתקופת החורף (מופעלים על ידי ימים קצרים יותר, טמפרטורות קרות ושינויים במצב הנפשי) כבר זוהו, וכנראה שבעתיד דיאטנית קלינית תוכל להסביר לנו עוד בנושא.
  • לא, זו לא רק תוכנית דיאטה שתציל אותנו. השינויים ההורמונאליים הנ"ל אחראיים גם על הורדת קצב פירוק החומרים הבסיסי שלנו (אותו "BMR" שכל דיאטנית קלינית מזכירה אחת ל-10 שניות בממוצע). בנוסף ליעילות האנרגתית המשופרת שלנו (בניגוד למכוניות, במקרה שלנו זה דווקא לא טוב- פחות אנרגיה "מבוזבזת", ולכן יותר אנרגיה זמינה לאגירה בצורת שומן). בנוסף, מנגנונים שונים מקטינים את יכולת ניצול האנרגיה ממקור חומצות שומן, ועוד הרבה שינויים הרבה יותר עדינים (שמסובכים מידי כדי לפרט אותם כאן ובעיקר לא לגמרי ברור מה החשיבות שלהם מחוץ למבחנת המחקר).
  • לא, זה לא רק שומן- חשוב מאוד להפנים גם כאן את ההבנה הבסיסית שמשקל אינו שווה אחוזי שומן. מה שבאמת מעניין דיאטנית קלינית (ואמור לעניין אתכם) הוא אחוזי שומן. אפילו אחוזי השומן כשלעצמם אינם המדד הכי מדוייק (מבחינת תוצאה אסטטית או סיכון בריאותי), ומה שעוד יותר חשוב הוא חלוקת השומן (מודל האגס ותפוח המפורסמים...) אבל נעזוב את זה כרגע. בחורף כן קיימת עליה באחוזי השומן, אבל הרבה פחות משמעותית- 0.5-1.5% עליה בחלק היחסי של שומן במשקל הגוף שלנו.
 
אבל בכל זאת, אם לא בא לי להשמין...

כרגיל, תוכנית דיאטה מתאימה והצבה של מטרות ריאליסטיות, ה"לחם והחמאה" של דיאטנית קלינית באשר היא, יעזרו גם פה. בחורף קיימת נטייה לירידה ברמת הפעילות הגופנית ("למי יש כוח לרוץ בקור הזה") ובאופן כללי רביצה מוגברת ("תסמונת שמיכת הפוך"). מלבד ה"תרומה" של חוסר הפעילות למאזן קלורי חיובי (=צבירת אנרגיה בצורת שומן), ישנה גם פגיעה במאמץ לשמור על
תזונה נכונה. כך לדוגמא פעילות גופנית קלה עד בינונית ידועה כמקטינת תיאבון, ובייחוד מקטינה משיכה לפחמימות, כזכור אחד מהמאפיינים הידועים לשמצה של החורף.

מעבר לפעילות גופנית סדירה, תרגילים פסיכולוגיים עוזרים מאוד לשמור על תזונה נכונה גם בתקופה ה"מבאסת" של השנה. עצם ההכרה שפעמים רבות התיאבון אינו נובע מרעב אמיתי אלא ממצב נפשי תעזור מאוד לשלוט על הכמויות. ולבסוף, מלבד הכמות אפשר גם לשמור על איכות. בעולם המערבי נדיר לראות התפתחות של חסרים תזונתיים אמיתיים (א-ויטמינוזיס וכו'), אפילו בחורף. אבל ישנן עוד סיבות לאכול ירקות מאשר ויטמינים. תכולת סיבים גבוהה ועוד "כל מיני דברים טובים" יעזרו מאוד להתגבר גם על תחושת הרעב.
 
החורף הוא גורם סיכון לעליה במשקל, אך מדובר בגורם סיכון בלבד- תוכנית דיאטה מתאימה ובעיקר הבנה של מה גורם לנו לעלות במשקל יעזרו לכם להמנע מאותו מטען עודף בעייתי.



 



01/01/2012    dietitian.co.il
פורום דיאטה

© זכויות יוצרים – מאמר זה מובא על ידי אתר dietitian.co.il, הינו בבעלותו הבלעדית והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש המפורטים באתר. למען הסר ספק, מובהר בזאת כי אין לצלם ו/או לשכפל ו/או להעתיק ו/או לפרסם ו/או להעביר מאמר זה, או חלקים ממנו, לאף גורם. הפרת האמור לעיל בכל אופן או צורה אסורה בהחלט. בעלי המאמר יפעלו וינקטו בכל הצעדים המשפטיים העומדים בפניהם בכל מקרה של הפרה של תנאים אלו. במידה ואתם מעוניינים להשתמש בתכנים או חלק מהם – פנו אלינו דרך טופס יצירת קשר


תוכן מומלץ
קהילת דיאטניות - בואו הצטרפו
Copyright © 2017 dietitian.co.il כל הזכויות שמורות
אתר דיאטניות מציג בפניכם מידע ועסקים מומלצים מתחום דיאטה
מחפשים דיאטנית מומלצת? נשמח לעמוד לרשותכם
אנחנו עובדים עם דיאטניות מובילות בישראל - השאירו פרטים ונדאג להפנות אליכם את הטובים ביותר

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
יישוב:
אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד!