אינספור דיאטות נמצאות בשוק ומחכות שנתחיל לעשות אותן, דיאטת חלבונים היא אחת הדיאטות הפופולאריות של השנים האחרונות
תפריט תזונה נכונה הוא מושג רחב המשתנה מאוד כתלות במטרות הטיפוליות שהציב בפניו הצוות הטיפולי בראשה של דיאטנית קלינית.
עם זאת, במעל ל-90% מן המקרים תפריט תזונה נכונה עבור מבוגרים בריאים מכוון בראש ובראשונה לירידה במשקל ובאחוזי השומן, ובנוסף הורדת הסיכון למחלות כרוניות בעתיד. אחת מן הדיאטות שנחקרו בנושא זה בשנים האחרונות, וזכתה להדים רמים בתקשורת ובקהילה המדעית, היא דיאטת חלבונים.
מהי דיאטת חלבונים?
ההגדרה המדעית הרווחת של דיאטת חלבונים היא הסתמכות של למעלה מ-30% מן הערך הקלורי היומי על מקורות חלבון (בהמלצות תזונה נכונה "קלאסיות" מדובר בכ-25%).
מכאן ואילך תפריט תזונה נכונה מבוסס חלבונים משנה את הגדרתו כתלות בגישתה של דיאטנית מטפלת ובעדפות המטופל: דיאטות קיצוניות ביותר, כמו דיאטת אטקינס המפורסמת, מתנערות מאבות מזון שלמים כלל וכלל (במקרה של אטקינס: המנעות מוחלטת מפחמימות, ולמעשה הגבלת הצריכה של כל סוגי הקרבו-הידראטים לפחות מ-40 גרם ליום), ואילו תפריט תזונה נכונה אחר יכול להתבסס אך ורק על עליית ערכי החלבון בלא פגיעה בצריכה של אבות מזון אחרים.
מה המחקרים מראים?
מעל ל-150 מחקרים מעבדתיים (מדעי היסוד) בדקו מנגנונים שיכולים להסביר את ההשפעות של תפריט תזונה נכונה מבוסס חלבונים, ומעל לתריסר מחקרים קליניים מבוקרים, כמו גם יותר מ-50 מחקרים רטרוספקטיביים, השוו השפעה של תפריטים שונים ("תפורים אישית" על ידי דיאטנית) על קבוצות אוכלוסיות בהקשר של השפעה מיידית (מדדי דם, השמנה ולחץ דם) וארוכת טווח (סיכון למחלות שונות).
המחקר הגדול ביותר בנושא נעשה דווקא בישראל, בקריה למחקר גרעיני, על ידי צוות חוקרים מאונ' בן גוריון בנגב. המחקר התבסס על שלושה סוגים של תפריט תזונה נכונה: תזונה מאוזנת, תזונה ים תיכונית (הכוללת כמות גבוהה של פחמימות מרוכבות ושמן זית) ותזונה עשירה בחלבונים ושומנים וענייה בפחמימות. המחקר, הגדול והמבוקר שנעשה בתחומו, הוליד תוצאות כה מדהימות עד כי זכה להתפרסם בעיתון החשוב ביותר ברפואה: NEJM (ז'ורנל הרפואה של ניו אינגלנד).
המחקר מצא כי תזונה ים תיכונית היא היעילה לטווח הארוך (כיוון שקל יותר להתמיד בה), אולם דיאטה עשירה בחלבונים מביאה לאיבוד משקל מהיר פי כמה, וכל עוד ממשיכים לשמור על תפריט תזונה נכונה, שתי הדיאטות זהות גם בתוצאות ארוכות הטווח.
למי אסורה דיאטה עשירה בחלבונים
בניגוד למיתוסים שונים, אין נכון להיום הוכחות כי תזונה נכונה עשירה בחלבונים מגבירה סיכון למחלות שונות וגורמת לנזק באופן כללי.
עם זאת, אוכלוסיות שונות חייבות בייעוץ דיאטנית לפני שמתחילים בדיאטה עשירה בחלבונים, ובייחוד:
|
|
|
| שם מלא: | |
| טלפון: | |
| אימייל: | |
| יישוב: | |
| אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד! | |
שמי נעמי ברזילי-תאני, בהכשרתי אני דיאטנית קלינית M.Sc, בוגרת תואר שני בתזונה קלינית מטעם האוניברסיטה העברית. יש לי קליניקה פרטית באזור השרון, שם אני מטפלת בעודף משקל\השמנה (במבוגרים ובילדים) בגישה..
דיאטנית קלינית - תמר פור, מומחית בתחום הדיאטה וההרזיה, הקניית הרגלי תזונה נכונים ושינוי התנהגותי. עוסקת בתחום משנת 2000, בעלת קליניקה פרטית ומנחת קבוצות בארגונים ופרטיים. תחומים נוספים: תזונה..
אולגה רז היא דיאטנית קלינית, בעלת תואר .M.Sc לביוכימיה ותזונה מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים ובעלת תארים בביולוגיה ובחינוך ומנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של המרכז הרפואי ע"ש סוראסקי ("איכילוב"). ..

|
אנחנו יכולים לעשות בשבילכם את העבודה ולדאוג ש:
יתקשרו אליכם תוך שעה ללא עלותזהו שירות הניתן לכם בחינם ומאפשר לכם לקבל את ההצעות המשתלמות ביותר. אנחנו לא נשלח אליך SPAM למייל. המספר יועבר לספקים מומלצים בלבד! |
|
| שם מלא: | |
| טלפון: | |
| אימייל: | |
| יישוב: | |
| אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד! | |