dietitian.co.il

תזונה נכונה - בין תזונה לדיוק




אם גם אתם חשבתם שאין קשר בין תזונה לדיוק, דפנה לב תוכיח לכם שיש ויש



מה לתזונה ולדיוק? האם זה החוג להנדסה או מדעי ההנאה? הרבה אנשים הם אוכלים אינטואיטיבים- אז מה רע?
 
תזונה נכונה לספורטאים חייבת להיות מדוייקת בדיוק כמו אימונים, בדיוק כמו לעמוד בזמנים, בדיוק כמו לבצע נכון את התרגילים.
 
מי שרוצה להגיע להישגים בספורט- אפילו ספורט חובבני, רצוי לו להקפיד על תזונה נכונה ומדוייקת.
 
אני יודעת שחלק מכם הקוראים מדמיינים אותנו עומדים עם גרגירים מול המאזניים ושוקלים כמה גרמים יש במאכל שאותו אנו נתכננים, אז לא.
רק בחוק לפרמקולוגיה, כדאי לשקול את הרכיבים.

אפשר לדייק גם במנות ובמידות ידידותיות...
 
הדיוק בא לידי ביטוי במספר פרמטרים:

1. דיוק בזמן האוכל
2. דיוק בכמות
3. דיוק ברכיבים המרכיבים את הארוחה


דיוק בזמן האוכל


ידוע שזמן עיבוד, פירוק וספיגת המזון במערכת העיכול הוא בסביבות ה 3 שעות... לכן רצוי מבעוד מועד להתארגן עם הארוחות כך שיהיו מוכנות בזמן.

מה עושים רוב האנשים האינטואיטיבים, אוכלים שבעים ומרוצים, עושים את עיסוקיהם ולא חושבים על הארוחה הבאה. כשעובר הזמן הם "פתאום" מרגישים רעבים, נלחצים שעכשיו צריך להכין אוכל, בזמן ההכנה הם נהיים יותר רעבים מהריחות והמראות, לוקחים חוטפים ו"גונבים" את המאכלים הכי זמינים ומגיעים לארוחה מבולבלים.

תזונה נכונה ומדוייקת לוקחת בחשבון את זמן הארוחה הבאה, חושבת ומתכננת מה יהיה הרכבה ובאיזו שעה תאכל. כך נגיע לארוחה עדיין נינוחים ונוכל להסתפק בכמות המתוכננת.
 

דיוק הכמות


לקיבה יש גודל כמו כפפה ששמים על היד כשהאצבעות מקופלות עד פרק כף היד. האוכלים האינטואיטיבים אוכלים כמות שמתאימה לשק וקטן ולעיתים מוסיפים עוד ממה שנשאר על השולחן או ממה שהיה טעים או ממה שראו אצל המסובים האחרים.

תזונה נכונה ומדוייקת לוקחת בחשבון את גודל המנה המתוכננת ודבקה בה. התוספות יהיו בדרך כלל ירקות מרק סלט ולא עוד פחמימות חלבונים ושומנים שפירוקם יכביד על הקיבה ועל מערכת העיכול.

עוד בעניין הכמות....

האוכלים האינטואיטיבים שישארו מסובים ליד השולחן יחכו שהקיבה תעביר לתריסיריון ולמעיים מעט אוכל וירגישו ש"התפנה מקום", לכן יקחו עוד מנה בשל הקיבה שהתרוקנה...אולם הקיבה אינה המדד היחידי לעומס המזון, רוב תהליך העיכול נעשה במעי הדק, הקיבה תמעך את האוכל והמעי יצטרך להתמודד עם העומס.

תזונה נכונה ומדוייקת יודעת שעוד שלוש שעות יש ארוחה נוספת, ולא כדאי להכביד על המערכת לכן תסתפק בכמות הרצויה והמתוכננת.

ספורטאים שפועלים לפי עקרונות התזונה הנכונה  יוכלו בלב שלם ובקיבה ריקה לבצע אימון טוב בין ארוחה לארוחה.

 
הרכב הארוחה


ארוחה מאוזנת כוללת שילוב נכון בין רכיבי התזונה ואבות מזון. תזונה אינטואיטיבית תבחר במאכלים שנראים טוב ומריחים טוב בלי לקחת בחשבון את הרכב המזון.
תזונה נכונה ומדוייקת תתכנן מראש את כמות הפחמימות הרצויה- בדרך כלל ממקור פחמימה מלאה, כמות החלבונים ואופיים ( מן החי או מן הצומח) וכמות השומנים ( בדרך כלל מסוג בריא וטבעי).

איזון בין הרכיבים התזונתיים יתרום לשובע יציב לאורך ה 3 שעות, לא יגרום לעומס על המעיים ויפנה אותנו להכין את הארוחה הבאה.
 

לסיכום : תזונה נכונה ומדוייקת יכולה להיות טעימה מזינה ובריאה. גם תזונה אינטואיטיבית יכולה להיות טעימה רק שהספונטניות בנושא התזונה נמצא בעוכריה, המסקנה המתבקשת : תזונה נכונה ומדוייקת טובה לגוף ולנפש, לא לספורטאים בלבד, אלא לכל האוכלוסיה כולה.


ארוחה מאוזנת שומרת על שובע ולא מפריעה לנו בתפקוד היומיומי




דפנה לב  מומחית בספורט, דיאטה ותזונה נכונה
דפנה מעבירה הרצאות סדנאות והדרכות בתזונה נכונה למשפחה ולכל האוכלוסיה, טלפון:  054-546833



27/03/2011    dietitian.co.il
פורום דיאטה

© זכויות יוצרים – מאמר זה מובא על ידי אתר dietitian.co.il, הינו בבעלותו הבלעדית והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש המפורטים באתר. למען הסר ספק, מובהר בזאת כי אין לצלם ו/או לשכפל ו/או להעתיק ו/או לפרסם ו/או להעביר מאמר זה, או חלקים ממנו, לאף גורם. הפרת האמור לעיל בכל אופן או צורה אסורה בהחלט. בעלי המאמר יפעלו וינקטו בכל הצעדים המשפטיים העומדים בפניהם בכל מקרה של הפרה של תנאים אלו. במידה ואתם מעוניינים להשתמש בתכנים או חלק מהם – פנו אלינו דרך טופס יצירת קשר


תוכן מומלץ
קהילת דיאטניות - בואו הצטרפו
Copyright © 2017 dietitian.co.il כל הזכויות שמורות
אתר דיאטניות מציג בפניכם מידע ועסקים מומלצים מתחום דיאטה
מחפשים דיאטנית מומלצת? נשמח לעמוד לרשותכם
אנחנו עובדים עם דיאטניות מובילות בישראל - השאירו פרטים ונדאג להפנות אליכם את הטובים ביותר

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
יישוב:
אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד!