dietitian.co.il

מהי דיאטת מים ומה הן הסכנות שלה


דיאטנית
לא מעט אנשים מאמינים שדיאטת מים יכולה לעזור להם לרדת במשקל, לצערנו רובם לא יודעים את הבעיות הפסיכולוגיות והפיזיולוגיות שדיאטה זו גורמת





דיאטת מים היא מונח "רטוב" ולא חד במקצת. בשורות הבאות ננסה להביא את ההגדרות הנפוצות של דיאטת מים, ולהביא מחקרים שבדקו את הנושא.


דיאטת מים - ההגדרה הנפוצה ביותר


הרעיון הנפוץ מאחורי המונח "דיאטת מים" הוא שתייה מרובה במהלך היום. כמות השתיה המדוברת משתנה, בין 3 לבין 7 ליטר מים ביום. בדרך כלל הדרישה היא שתיית מים בלבד, והכמות המדוברת היא בנוסף לנוזלים אחרים (כפה, חלב, מיצים וכו') הנשתים במהלך היום.


דיאטת מים - ההגיון הפיזיולוגי והפסיכולוגי


תומכי דיאטת מים מביאים כמה טיעונים לביסוס היעילות של דיאטת מים, אותם נחלק לטיעונים פסיכולוגיים וטיעונים פיזיולוגיים, כאשר לעיתים הגבול בין השנים לא ברור לחלוטין.
מבחינה פסיכולוגית, הרעיון הוא שההכרח לשתות כמויות כאלה של נוזלים בהכרח תוריד את תחושת הרעב ולכן גם את צריכת הקלוריות (האכילה). רעיון זה לא משולל כל יסוד.

למעשה, חלק מבקרת התיאבון המורכבת של גוף האדם תלויה ברצפטורים (חיישנים) ללחץ על דפנות הקיבה, שמורים למוח על תחושת שבע כאשר הקיבה מלאה, גם אם היא מלאה במים בלבד. בנוסף, קיים השיקול של "קיבעון אוראלי". מדובר בתופעה פסיכולוגית כמעט אוניברסלית, הרצון ללעוס דבר מה, בתדירות ממוצעת של אחת ל-90 דקות. ההתמודדות שלנו עם התופעה לא חייבת להיות אוכל: חלקנו פותרים זאת על ידי כוס כפה, כרסום פרחית, עישון, כרסום עט וכו'. עם זאת, שתיית מיים תדירה מורידה את הצורך האוראלי, ובכך מסייעת למנוע "נשנושים" לא רצויים.


דיאטת מים - ההגיון הפיזיולוגי

עם זאת, הטענה העיקרית של מפתחי דיאטת מים למינה היא העליה בקצב שריפת הקלוריות. הגוף שלנו משתמש כל הזמן באנרגיה, אנרגיה הדרושה לקיום פעולות החיים הבסיסיות, תנועה וכו', ונקראת BMR (קצב מטבולי בסיסי). את שריפת האנרגיה ניתן לעלות על ידי פעילות גופנית, אך גם עיכול היא פעולה דורשת אנרגיה.

מים דורשים לא מעט עיכול (תנועה של מערכת העיכול, יצור חום כדי להעלות את טמפרטורת המים לטמפ' הגוף ועוד) אך המים כשלעצמם (בניגוד לאוכל) לא תורמים כל קלוריות, לכן למעשה שתיית מים מעלה את הוצאת הקלוריות נטו.


דיאטת מים - סכנות

נתחיל ונאמר כי בגבולות הטעם הטוב ובאנשים בריאים, אין סכנה בשתיה מרובה, וככל הנראה מדובר בהרגל בריא למדי. שתיה מרובה מונעת התייבשות, משפרת את פעילות הגוף, וכאמור עוזרת להלחם בהשמנת יתר. עם זאת, במקרים מסויימים עודף מים, כמו כל הגזמה, יכול להזיק. אנשים עם בעיות בתפקוד הלב מומלצים לעיתים שלא להרבות בשתיה.

כמו כן מטופלי דיאליזה, בעיות כלייה ומצבים רפואיים רבים אחרים מונחים על ידי הרופאים להמנע כליל משתיה ונמצאים בסיכון גבוהה למחלות ואף מוות פתאומי בעקבות שתיה מוגזרמת. בכל מקרה יש להוועץ ברופא לפני התחלת כל שינוי משמעותי באורחות החיים


דיאטת מים מקובלת בעיקר אצל נערות שמבקשות לרדת במשקל, רובן לא מודעות לעובדה שהן גורמות לעצמן נזק בגלל שהן לא צורכות מרכיבי תזונה נדרשים



17/10/2010    dietitian.co.il
פורום דיאטה

© זכויות יוצרים – מאמר זה מובא על ידי אתר dietitian.co.il, הינו בבעלותו הבלעדית והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש המפורטים באתר. למען הסר ספק, מובהר בזאת כי אין לצלם ו/או לשכפל ו/או להעתיק ו/או לפרסם ו/או להעביר מאמר זה, או חלקים ממנו, לאף גורם. הפרת האמור לעיל בכל אופן או צורה אסורה בהחלט. בעלי המאמר יפעלו וינקטו בכל הצעדים המשפטיים העומדים בפניהם בכל מקרה של הפרה של תנאים אלו. במידה ואתם מעוניינים להשתמש בתכנים או חלק מהם – פנו אלינו דרך טופס יצירת קשר


תוכן מומלץ
קהילת דיאטניות - בואו הצטרפו
Copyright © 2017 dietitian.co.il כל הזכויות שמורות
אתר דיאטניות מציג בפניכם מידע ועסקים מומלצים מתחום דיאטה
מחפשים דיאטנית מומלצת? נשמח לעמוד לרשותכם
אנחנו עובדים עם דיאטניות מובילות בישראל - השאירו פרטים ונדאג להפנות אליכם את הטובים ביותר

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
יישוב:
אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד!